Kalender

onsdag, desember 01, 2010

En skikkelig bygdeblogg?

Det er med stor interesse og spenning at jeg daglig åpner denne sida for å finne nytt fra Sviland. Jeg leser med glede referater og kommentarer til A-lagets kamper og andre innlegg.



Det siste initiativet fra Jørn om den enkeltes beste minne fra Sviland, har til nå vist seg å være et kjempetiltak.
Siden jeg selv er nevnt der i min kjære sønns innlegg, tar jeg meg friheten å komme med en liten kommentar. Sjelden eller aldri har jeg vært så engasjert i en kamp, verken som leder eller som spiller som i småguttekampen Ole Martin beskriver. Vi tapte klart og ble rundspilt på Sviland. Men en fantastisk ståpåvilje og stor tro på at vi kunne reise kjerringa, førte til en for oss enorm seier. En seier som da dommerfløyta gikk, fikk ellers så sindige og forsiktige Roald til helt impulsivt, i ellevill jubel, uten å tenke meg om til å vende meg mot Wenche Lutsi og dele en kjempeklem med henne. Hun var like begeistret som meg over kamputfallet. Eventuell begeistring over klemmen, er vel heller mer usikkert.

Jeg har satt "En skikkelig bygdablogg" som overskrift over dette, og for sikkerhets skyld så iler jeg til og forteller at Jørn har bedt meg om et innlegg.
Hvor mange leser denne bloggen? Jeg spurde Jørn og ble helst skuffet over at der ikke var flere faste lesere.
Er det bare fotballfolk som er innom? Nei, jeg ser innlegg fra 4H, fra Bydelsutvalget og fra forskjellige hold, men der er for få som regelmessig er inne på sida.

Jeg ser på Bloggen som en utmerket anledning for alle lag, organisasjoner og foreninger i bygda til å annonsere sine tiltak. Men der er liten vits i å orientere, om ingen eller få i ens målgruppe, leser Bloggen.
Jeg kommer heretter til å komme med innlegg om hva som foregår i kapellet der jeg for tiden jobber litt som kirketjener. Kirken er felles for oss alle her i bygda og har sin naturlige plass i en Bygdablogg.

Jeg oppfordrer i grunnen Jørn til å ta direkte kontakt med ledere i lag og foreninger i bygda med tilbud om å skrive på bloggen.
Men hvorfor skrive eller annonsere om kanskje bare et fåtall leser det en skriver?
Vi må skaffe flere som faste lesere av bloggen. Hvordan?
Ja, viss vi alle som daglig er inne her, orienterer tre nye om adressen og oppfordrer til bruk, så kan det ikke være lenge før hele bygda vet om sida.

Det var i grunnen dette jeg ville fram til:

At denne bloggen virkelig skal være "En skikkelig bygdablogg" der mange forskjellige legger inn innlegg og der alle i bygda og sikkert andre også, går inn og blir orientert om hva som foregår i bygda.

Og Jørn, jeg er imponert over hva du har fått til her.

Med hilsen
Roald

1 kommentar:

J! sa...

Takk for fine ord, Roald. Det var kjekt å lese.

Jeg fikk ideen til bloggen da jeg bodde i amerika og ikke selv fikk erfare Oli sine ukentlige frekke dribleraid på den strøkne matta borti skogen. Dette var et udekket behov som jeg forsøkte å få dekket gjennom bloggen.

Jeg er helt enig med deg at det hadde vært veldig kjekt hvis flere hadde brukt bloggen. Jeg har også vært i kontakt med flere organisasjoner på Sviland, men de fleste har, enn så lenge, ikke benyttet seg av sjansen til å skrive om sine gjøren og laden. Spesielt BMX'en hadde vært flott å få med, men nå som en tungvekter som kirken er med føler jeg vi er på rett vei :)

Det er sikkert andre Svilandsbuer som sitter ute i den store verden og formelig skriker etter Svilandsnews, jeg oppfordrer dem til å både lese bloggen, men også å skrive litt om hva de nå holder på med. Jeg mener bestemt det er en misjonær eller to som sikkert kunne bidratt litt...

Det er uansett kjekt se at det er flere og flere som bidrar til bloggen. La oss håpe det fortsetter.