Kalender

onsdag, mai 25, 2011

Et surt tap

Dirdal - Sviland 0-1
Først av alt vil jeg bare gratulere Dirdal med et fortjent avansement i Rogalandscupen. Vel spilt!


Folkefest i Dirdal


Kampen begynte i sedvanlig cupstil hvor divisjonsstraffen skulle tas før avspark. Hvordan det gikk kan du se i videoen under.

Umiddelbart fra avspark tok Sviland grep om kampen og satte i gang et imponerende pasningsspill; på egen banehalvdel vel og merke. Så fort vi kom over midtstreken så ble det straks litt verre og det ville seg rett og slett ikke.Riktignok kom både Trond og Timmi til noen sjanser uten at ballen gikk over mållinjen. Dirdal kom mer og mer med i kampen og hadde faktisk noen reale sjanser, men Ronny hadde virkelig dagen. Han vartet opp med det han mente var karrierens beste redning uten at filmkamera klarte å fange det opp.

I pausen ble det varslet bytter, og byttene kom, uten det hjalp nevneverdig. Det ville seg liksom ikke for oss i dag. Kanske litt mot spillets gang klarte Dirdal å krige inn et mål ca midtveis i omgangen. Etter dette kastet vi oss fremover i en alle mann, langpasningene florerte uten at det hjalp noe særlig.

En mann som kanskje ikke hadde dagen var dommeren som la lista lovlig lavt. Kroppskontakt var nesten fy fy. Oddbjørn ble ved en anledning avblåst da han var på vei gjennom. Alle trodde det var frispark til Dirdal, men dommerne dømte fordel for Sviland, og ga oss frispark. Forstå det den som kan.

Dirdal gjorde jobben og er videre i cupen. Gratulerer. Nå vet dere hva som kreves i 5.div. Ikke særlig skremmende er det vel? Lykke til videre.  


4-4-2: Ronny - Jani, Morten, Tommy, Kjetil - Kenneth, Arild, John Arne, Sveinung -  Trond, Timmi
Benk: Jørn, Thomas, Aleks, Oddbjørn

Svilands beste ble Ronny.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan någen sende straffebommen til sgilja@lyse.net sånn at me kan le av det på avslutningsfesten? :)

Frode Kleppe sa...

Hei Sviland

Jeg ble gjort oppmerksom på denne bloggen som blant annet kom inn på dommeren. Siden jeg var dommer i denne kampen skal jeg forklare hva som ble blåst for i en situasjon som nevnes som fordel Sviland.

I angrepsfasen skulle Sviland hatt frispark på midtlinjen, men jeg avventer for å se om laget får fordel. Dette skjer ikke fordi Svilands angriper tar et lite tak i Dirdals forsvarer. I stedet for å blåse frispark utover får Sviland det frisparket på midtlinjen som jeg avventet.

Når det gjelder kroppskontakt, så må det gjerne være det, men det betyr ikke at en skal oppnå fordel ved å dytte vekk motspillere. Skulder mot skulder er og greit, men da skal ballen være innen spillbar rekkevidde. Er den ikke det, bli det indirekte frispark mot den som gikk inn i skulderen på motspiller.

Skulle det være noe mer uklart om fotballens regelverk, ta gjerne kontakt. Så kan jeg, mot et lite vederlag, ta en gjennomgang av det som er uklart om spillereglene på et spillermøte.

Lykke til videre i sesongen.
Frode Kleppe, fotballdommer

Anonym sa...

Først så må jeg vel få lov å være så ydmyk og si til deg Frode Kleppe at neste gang du kommentere hos en klubb sin blogg så vær så snill å ikke vær frekk, men jeg kan godt ta et møte med deg og gi deg noen kroner for å høre om regelverket "ditt" Men da forventer jeg at du etter på gir meg noen kroner for å faktisk høre hvordan regelverket egentligt fungerer. Når BEGGE lag er oppgitt over hvor dårlig dømmingen din var så synes jeg at du bør være så pass voksen og faktisk innrømme at kampen du dømte kanskje ikke var på en av dine beste dager for da blir jeg skikkeligt skremt på hvordan du dømmer på en dårlig dag......Hilsen Ronny (målmaen te Sviland)

Anonym sa...

Dommeren var en av de beste aktørene på banen.. Hadde evne til å bruke fordelsparagrafen(jf forklaringen i hans innlegg). Flott innsats av dommeren!

Tilskuer på Dirdal

J! sa...

Hei Frode
Det kan rett og slett være du har rett i din tolkning av fordelsparagrafen. Jeg har bare aldri opplevd akkurat den situasjonen før og syns jo det var litt originalt løst av deg. Er det riktig er det jo rett og slett strålende dømt; motsatt hvis ikke.

Når det kommer til kroppskontakt syns jeg du var litt for lett på fløyten. Det gjaldt ikke bare når det var skulder-mot-skulder situasjoner, men også andre duellsituasjoner. Med så mange avblåsninger ble kampen litt oppstykket. I og med du sverger til fordelsparagrafen, som er en flott måte å opprettholde flyten i kampen på, kan du kanskje avvente med å blåse i det som i utgangspunktet er ufarlige dueller også. På den måten blir det kjekkere for alle. Når så det er sagt så er det en tøff jobb å være dommere og man må nesten tolerere noe feil her og der. Det er jo ikke som om vi spillere ikke gjør feil i løpet av en kamp vi heller.

Dette er kun ment som konstruktiv kritikk på bakgrunn av din dommerprestasjon og var ikke på noen måte ment som personkritikk (noe jeg heller ikke tror du tok det som ). Eller så syns jeg det er strålende at du kommer med innspill og forklaringer til hvorfor du dømte som du gjorde. Du er den første dommeren som har gjort det og slikt kan vi like. Det spiller mindre rolle om vi er enige eller ikke.

Lykke til videre.