Kalender

mandag, juni 12, 2006

Dugnads ånd??

Hvordan skal idretslaget drives?



SIL har tatt på seg ansvaret for å Rive gammel innredning i fjøset til Geirmund Øglend.
Dette har vist seg å være vanskelig å få med seg folk på.
Personlig e eg ganske oppgitt over egne lag kammerater både på A og B lag,det e alltid noen som må ta støyten så alt for mange ganger mer en andre.
Er tiden til enkelte av oss mindre verd en alle andres?
Er det riktig at Ingve Furenes som ikkje engang spiller fotball og som i tilegg bor på sandnes skal gå aleine på dugnad en hel fredags kveld og mandags kveld?
Tror de fleste forstår at det ikkje e noe rettfredighet i dette, At det riktige hadde vært at alle bidrog like mye for at idretslaget sko gå i balanse.
Eg snakker ikkje om folk som er med i styre og stell i idretslaget eller foreldre som bidrar i med å stå i buå eller eller går vakt på skolen.
Eg snakker heller ikkje om de som stiller opp som trenere eller er oppmenn for aldersbestemte lag, de bidrar allerede mer eller nok.
Men til alle andre som er med og driver med noen form for idrett for Sviland som "gratis Passasjerer"
Men kansje er tiden for å drive Idrettslag på dugnad over?
Det er vanskeligt å få med folk til å bruke 3 kvelder i uken på fotball, det er jo en trend i tiden at alle moderne mennesker skal ha tidsklemme og folk må jo alltid følge normalen.
Men uansett så må noe gjøres for å få en mer rettferdig fordeling av både dugnad og finansiering i idrettslaget.
Så då må folk som har tilknyttning til idrettslaget ta stilling til, å komme med forslag til hvordan me kan finne en måte som er spiselig for alle for å få Sil i balanse.
Og som ikkje minst er rettferdig.
Må nesten vurdere å gifte meg å stfte familie så eg og får en unnskyldning for å ikkje jobbe dugnad.
Men med nærmere ettertanke tror eg at eg holder meg til dugnaden.:-)


Skrevet av Ole Martin Skjæveland 12.06.06

3 kommentarer:

Terje Lutsi sa...

Er så enig så enig Oli! Dugnadsånden i spillergruppen er ikke noe å skryte av. Men det er heller ikke dem som skal informere om dugnaden. Hvis det stemmer at det har vert kjent at dugnaden skulle komme i flere uker. 2 dager er kort varsel.
Det må lages en ordning der alle spillere får tildelt en dugnadskvote før sesongstart (1 januar) Jobb kvoten eller betal et visst beløp. Dem som er ivrige og jobber mer kan bli belønnet på et vis av klubben. (Gavekort etc)
Det er sikkert mangen gode ideer til hva som kan gjøres for å bedre dugnadsånden. Da er det en fordel at dem sier sin mening og ikke går og mumler med seg selv. Kansje og styret burde ha et informasjonsmøte for spillergruppen om dette med dugnad. Ikke alle som skjønner at det KOSTER å drive et idrettslag. og lurer dermed på ka pengene blir brukt til.

Anonym sa...

Jeg må jo si at jeg føler meg truffet av din kritikk Oli, men som Terje sier her så har informasjonen vært veldig dårlig. Både med Caveo jobben og denne har informasjonen kommet dagen før. "Kan du stille på dugnad fra klokken 17 te 20 i mårrå?". Har heller ikke vært noen oversikt over hvilke dager i neste uke som er aktuelle for dugnad. Planlegger man litt fremover så kan det være letter for oss å si at nei jeg kan ikke i helgen, men på tirsdag kan jeg stille... Her må de som godtar at Sviland skal ta på seg dugnader gjøre en bedre planleggings jobb.

Og til deg Oli jeg kunne ikke i mårrå...

Øystein

Anonym sa...

flerne som bør føla seg troffne her ja.... kremt...